Pierwsza rozmowa, czyli 10 wskazówek, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie

Od pierwszego wrażenia i pierwszego spotkania może zależeć wszystko - czy dostaniemy upragnioną pracę, czy nawiążemy współpracę, która przyniesie nowe korzyści dla firmy.

Co prawda Internet i nowe media odmieniły nie tylko formę nawiązywania kontaktów, ale również pojęcie „pierwszego wrażenia”. Jeszcze do niedawna pierwsze wrażenia miało miejsce podczas spotkania, dziś możemy założyć, że coraz częściej zaczyna się ono znacznie wcześniej. Mimo tego jednak pierwsze spotkanie i tak jest wielką zagadką.
Na co więc zwrócić uwagę przed ważnym spotkaniem?



1. Zbierz jak najwięcej informacji o swoim rozmówcy. Pomoże ci znaleźć niektóre tematy, które są w obszarze obopólnych zainteresowań. Niewykluczone, że posiadacie wspólnych znajomych, co może znacznie ułatwić relacje, zwłaszcza jeśli zostaniecie zarekomendowani. Z profilu można wyczytać wiele łączników. A wspólne zainteresowania i pasje pomagają budować porozumienie, tak ważne we współpracy biznesowej.

2. Nie poruszaj tematów wrażliwych: polityki, religii, uprzedzeń, opinii o innych osobach, opinii na temat konkurencji. To bardzo istotne, bo niechcący możesz urazić lub obrazić osobe, której jeszcze nie znasz. Wszystko, co może wyzwolić negatywne emocje może położyć się cieniem na
dopiero co budowanej relacji.

3. Dostarczaj rozmówcy wrażeń pozytywnych, począwszy od stosownego ubrania, który wskazuje na szacunek aż po eleganckie maniery. Pamiętaj, że nie chodzi o to, co jest dopuszczalne dla ciebie, tylko o wrażliwość twojego rozmówcy, o którym przecież wiesz niewiele.

4. Staraj się dużo słuchać i pilnie obserwować. Zadawaj pytania. Zaangażuj się w dyskusję nie tylko opowiadając o sobie i swoich dokonaniach, ale także wyrażając zainteresowanie partnerem. Dzięki temu otworzą się kolejne drzwi z nowymi tematami.

5. Jeśli spotkanie odbywa się w restauracji konieczna jest znajomość zasad prawidłowego zachowania przy stole i ich świadome stosowanie. Pamiętaj, że lunch biznesowy nie służy jedzeniu. To tylko sympatyczny dodatek do głównego dania, jakim jest nawiązanie relacji.

6. Nawiązuj kontakt wzrokowy, jeśli osób jest więcej dziel uwagę na wszystkich uczestników spotkania. Uśmiechaj się często, ale nie przesadzaj. W jednym z ciekawych badań udowodniono, że w stereotypowym (!) postrzeganiu sympatyczność jest odwrotnie proporcjonalna do kompetencji. Im bardziej staramy się być postrzegani jako sympatyczni, tym więcej ujmujemy sobie kompetencji, a tego przecież nie chcemy.

7. Obserwuj uczestników spotkania. Ich ciała powiedzą ci więcej niż słowa. Im szybciej uda ci się odgadnąć emocje uczestników, tym większą zyskujesz szansę kontrolę nad przebiegiem spotkania. Obserwowanie zachowań i wyciąganie wniosków to oczywiście lata doświadczeń, ale jeśli świadomie nie zaczniesz analizować uczuć i emocji drugiej strony, to twoja marka nie będzie rosła.

8. Pamiętaj o stosowaniu zwrotów grzecznościowych. Niby rzecz oczywista, ale jednak zawsze warto o niej przypominać.

9. Trenuj cierpliwość słuchania. Daj szanse swojemu rozmówcy dokończenia myśli, nawet jeśli trwa to długo. Nie pozwól by początek twojej wypowiedzi została przerwana słowami „pozwoli Pan, że jeszcze dokończę”. Jeśli chcesz być postrzegany jako dobry słuchacz, który rozumie intencje
rozmówcy i znajdzie dla niego rozwiązanie musisz pozwolić mu powiedzieć o jego potrzebach.

10. Zapomnij o telefonie, wyłącz dźwięk i nawet nie kładź go w widocznym miejscu, niech cię nie rozpraszają przychodzące co chwilę powiadomienia. Pokaż, że jesteś całkowicie skupiony na rozmowie i rozmówcy.

Jeśli okażesz szacunek rozmówcy, on zrewanżuje się tym samym. Jest taka szansa. A jeśli tak się nie zdarzy, zastanów się czy chcesz współpracować z taką osobę czy raczej nie. Decyzja należy również do Ciebie.
Trwa ładowanie komentarzy...