Grupa naTemat

Buduj swoją markę, a praca sama Cię znajdzie!

Zapytałam ponad setkę rekruterów, czy zdarzyło im się odrzucić kandydata tylko na podstawie treści, które aplikujący zamieszczają w internecie. Co 4 z nich przyznał, że tak właśnie się stało. Z drugiej strony, ponad połowa złożyła propozycję pracy osobie, która aktywnie jej nie poszukiwała.

Mówi się, że jeśli rekin przestaje pływać, to zaczyna tonąć. Stały ruch utrzymuje go przy życiu, sprawia, że nie traci czujności, jest ciągle gotowy do działania. Rozwijanie kariery zawodowej przebiega według podobnego schematu.
Aktywność z jednej strony sprawia, że ciągle trzymamy rękę na pulsie i wiemy co się dzieje w interesującym nas sektorze, z drogiej zaś nasze poczynania pilnie obserwowane są przez specjalistów HR. A bycie zauważonym, to pierwszy krok do zawodowego sukcesu.


Zbudowanie silnej marki osobistej jest w tej chwili elementem niezbędnym do rozwijania kariery zawodowej. Podobnie, jak marka produktu wyróżnia go na rynku spośród dziesiątek podobnych, tak silna i wyrazista marka osobista pozwala rekruterom „odłowić” z tłumu jednostki, które najlepiej sprawdzą się na kluczowych stanowiskach w firmie. Element wyróżniający - to sprawia, że dla pracodawcy stajemy się osoba ważną, godną stanowiska, osobą wyjątkową.

Jednym z najważniejszych elementów silnej marki osobistej jest właśnie jej charakterystyczność, element wyróżniający ją spośród innych. Działy human resources i rekruterzy codziennie bombardowani są dziesiątkami życiorysów potencjalnych kandydatów. Już na tym etapie warto zadbać, by nasze CV wyróżniało się spośród innych, zwracało uwagę i zmuszało, by zatrzymać na nim wzrok. Poszukiwanie tego haczyka, nie jest jednak łatwe. Jeśli zapytamy 10 specjalistów od CV, prawdopodobnie dostaniemy 10 różnych podpowiedzi. Dlatego tak ważne jest by podejść do tego bardzo osobiście i wypracować swoje własne, kierując się sugestiami, ale nie traktując ich jako wyroczni. I wziąć za nie odpowiedzialność!

Po pierwszej selekcji, gdy trafiamy na rozmowę z przyszłym pracodawcą, musimy pamiętać o spójności naszego życiorysu, zachowania i prezencji. Fałsz bardzo łatwo wychwycić i wtedy możemy zapomnieć o wymarzonej pracy. Silna marka osobista nie musi udawać kogoś kim nie jest. Autentyczność to podstawa.

Silna marka osobista, to marka pożądana. Nawet, gdy mamy pracę i jesteśmy z niej zadowoleni, nie należy spoczywać na laurach. Najlepiej być zawsze w gotowości do zmian, myśleć z wyprzedzeniem o swojej karierze i przyszłości. Gdy nasza marka jest pożądana, rekruterzy i pracodawcy sami zgłaszają się do nas z ofertami.

Dlatego zdobycie wymarzonej posady, czy stażu nie powinno prowadzić do zaprzestania pracy nad swoją marką. Każda praca jest dziś pracą tymczasową. Jeśli celem jest jej zdobycie, na kilka lat lub miesięcy porzucamy troskę o doskonalenie naszej marki. To błąd, który dużo kosztuje.

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że poszukując idealnych kandydatów rekruterzy przeszukują konta na GoldenLine, LinkedIn czy Facebooku. To szalenie ważne, aby dbać również o wizerunek w mediach społecznościowych i uważać na treści, które są tam zamieszczane. Dotyczy to przede wszystkim kont na Fb. Nie wszyscy zdają sobie sprawę ile informacji o osobie profesjonalni headhunterzy mogą wyciągnąć z treści, które lajkujemy, polecamy, nie wspominając już o zdjęciach, czy komentarzach. Siła marki osobistej powstaje w offline, natomiast Internet może służyć do komunikacji tej marki. Istotne jest, aby zamieszczane przez nas treści były spójne z tym, co reprezentujemy w tak zwanym realu, żeby nie było dysharmonii między wizerunkiem onlinowym i offlinowym. Znam wiele przypadków, gdy idealny kandydat na pracownika, nie został nawet zaproszony na rozmowę, ze względu na to, jaki miał wizerunek w sieci. Pamiętajmy, że silna marka, to mądra marka.

Starzy „wyjadacze” na rynku pracy doskonale wiedzą, że samo zdobyte doświadczenie już nie wystarczy, by przykuć oko potencjalnego pracodawcy. Marka osobista to obietnica przede wszystkim wartości, jakie za sobą niesie, to słowa, które powiedzą o nas inni ludzie po tym, jak wyjdziemy z pokoju. Kierunek tego, jak jesteśmy postrzegani, także na rynku pracy, zależy tylko od nas i od decyzji, jakie podejmujemy.

Nie ma wątpliwości co do tego, że na rynku jest spora konkurencja. Zatem spójrz na ludzi wokół siebie, zastanów się, w czym Ty jesteś lepszy niż oni, co Ciebie wyróżnia? Co sprawia, że to właśnie Tobie powinno się powierzyć projekt lub zespół? Jeśli znasz odpowiedzi na takie pytania, to już powinieneś wiedzieć, w jakim kierunku podążać w budowaniu silnej marki osobistej.
ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
PracaCoaching
Skomentuj